Sunday, July 21, 2019

Despre romi. Întâlnire cu Leo de la Kuweit (1)


Aflându-mă în București am avut onoarea să răspund invitației domnului Puiu Gheorghiu, reputat impresar, cunoscător al fenomenului manele din România. Sunt conștient de controversele create de acest gen muzical, de turnura luată în lumea de astăzi.

La început de iulie am asistat ca oaspete la o nuntă de romi, în Pipera. Repet că nu era prima dată când am intrat în contact cu acest grup etnic. Experiențele anterioare, munca de agent social și coordonator în Germania, în Canada mi-au consolidat o impresie cumva diferită de reacțiile pripite, exclusiviste asupra romilor.

Producătorul de documentare BBC Liviu Tipurită vorbește de realitatea aspiranților  la o viață mai bună. despre o lume a unui salt uluitor de la căruță la Ferrari. Un mare procent de romi traiește in sărăcie, marginalizat.

Nu vreau să intru în nicio dezbatere socială.

Nunta s-a derulat intr-o notă opulentă. Sala, decorul, mesele îmbelșugate, doamnele îmbrăcate în rochii elegante nu intră în conflict cu alte nunți. Nunta devine de mii de ani un simbol al uniunii familiale și al bucuriei. Aproape în orice țară nunta se desfășoară in ritmuri de dans, ciocnit de cupe cu vin si mult fast.

Ideea de me sâm Rrom din limba lor traduce sunt om, deci ființă umană (ca în germană Mensch).

În acest context aspirația romilor de a lungul istoriei, fie în sclavie, fie în cartierele de la marginea lumii i-au marcat. Vorbim de supraviețuire lingvistică, etnică. Oamenii aspiranți ai libertății, ai drumului continuu au trebuit să-și creeze expresia proprie. Căntecele lăutărești, produsele meșteșugărești rămân timbrul binecunosut.


Orice gen muzical își are admiratorii săi. Iată că și genul rap, hip hop din SUA stărnește controverse, nimeni nu le poate opri popularitatea.

Oamenii fără speranță, fără viitor au nevoie și ei sa viseze, să critice ori să-și exprime în mod liber preferințele estetice.

Sunt voci potrivnice mergând la ideea că manelele ar trebui interzise. Nu numai romii ascultă manele, genul a devenit foarte popular și se înscrie ca o catgorie distinctă în Balcani.

Lumea din ghetto uri nu are acces întotdeauna la valorile celorlalți, în SUA, în Brazilia etc. Această lume are nevoie de o identitate. Oare societatea le-o oferă cu generozitate? Societatea cunoaște bine situația celorlalți?

Poate cineva să-i convertească la Brahms ori Mozart ? Sau e nevoie de aceasta ?

Când școlile.spitalele, climatul social nu sunt sprijinite atunci societatea o ia razna, mai ales pe fundalul sărăciei.

Manelele ca și alte genuri amintite mai sus servesc  o anume audiență,  însă cu difuzare largă, devin o manifestare protestatară. Necovențională. Dacă este repudiată, criticată, anulându-i-se caracterul estetic rămâne în puterea publicului să asculte sau nu manele.

Am ascultat câteva cântece interpretate de Leo de la Kuweit și am analizat muzica, versurile, întregul spectacol.

Grupul muzical se compune din violonist, suflători, organist, percuționisti. Instrumentistii sunt absolventi ai Colegiului National Lipatti. Efectele sonore, de lumini amplificate de dispozitivele HI TEC vin să construiască un spectacol la care se alătură nuntașii prin dans.

Versurile cuprind o tematică tipică precum dragostea, banii, dușmanii etc.

Ca invitat la acest tip de nuntă am surprins atmosfera de petrecere. Nu cred că e cazul ca la un pahar trebuie să fim neapărat pretențioși și să refuzăm voia buna.

Lumea greșește când critică, anatemizează manelele fără a fi spectator cu voie ori fără voie. Cui nu-i place muzica să se orienteze spre genul favorit.

A nu gusta genul nu înseamnă rasism, însă gravă mi se pare interzicerea ori abolirea acestuia.

Luând exemplul ascultătorilor de rap din SUA, un gen controversat și repudiat la început, astăzi conviețuiește cu celelalte artere muzicale.

Manelele s-au născut tocmai într-un climat social-economic nou, într-o societate în care politicienii se îmbogățesc peste noapte, în care tinerii nu mai au încredere în viitor, în care e nevoie de miracole. Este o similitudine cu genul din Mexic Nortenos,care mai rău, a devent emblema organizațiilor criminale, în fond tot o formă de protest,  o nouă manifestare artistică pentru un anume grup de oameni, depășindu-și însă aria, și cuprinde regiuni din SUA.

Închiderea festivalului Neversea de pe malul Mării Negre pe un ritm de manele și efectul produs asupra publicului vorbește de la sine.

Revin la nuntă. Sala decorată în ghirlande de flori albe și femeile îmbrăcate în rochii elegante definesc cadrul

Urmărind alte știri mondene multe nunți mai opulente și extravagante nu inspiră prea mari critici, manifestări ostile. În cazul ultimei nunți Pestrițu, o rochie de 40 000 de dolari șa.  Vizualizările îi cresc popularitatea, vădind interesul audienței pentru senzațional. Exemplele ar continua într-un serial cu nenumărate episoade ale luxului neo-românesc în fițe.

Când e vorba de romi se pare că acidul se amplifică...

                                                                                                                                           (Va urma)










2 comments:

Tiberiu said...


Autorul face o interesantă incursiune a fenomenului manelelor, "la cald", ca invitat la o nuntă din Bucureşti. Maneaua, ca gen muzical (sub)urban "underground" în timpul comunismului, revine în "mainstream" în anii de după comunism, nu fără tendinţe de respingere din partea multor segmente ale societăţii.

Tiberiu said...

Muzica, prin diversele sale genuri, reprezintă tot atâtea modalităţi de expresie artistică într-o perioadă dată a diverselor grupuri sociale, fiecare cu setul lor de valori şi aspiraţii sociale.

Happy Thanksgiving Day!

  Happy Thanksgiving Day!   Autumn's gold flows into the ocean, people welcome the last light before the snow. Peace and joy, the fire r...