Sunday, March 15, 2015

Retrospectiva urii

Am incercat in nenumarate randuri sa ma dezbar de prejudecata judecarii unui grup dupa apartenenta etnica.
In urma cu niste ani la Tg Mures maghiarii si ungurii s-au situat intr-un razboi stradal indezirabil.

Am deprins-asa cum am scris pagini intregi pe experienta convietuirii pasnice intre grupuri etnice in copilaria mea si mai tarziu-sa respect si sa trec peste orice posibil conflict cu ceea ce e diferit .
Am trait alaturi de vecini unguri si sasi. Usile noastre erau deschise. Imprumutam unii de altii unelte de gradinarit, bani ori faina. Seara ne asezam la un pahar de vorba.
Nu mi puteam imagina ca intr-o zi aveam sa adulmec furia, ura de rasa.
Unii spun ca rasismul ar fi o parte fireasca a naturii umane. Eu spun ca nu. Copiii lasati sa se joace impreuna pe strazi, in curtea scolii si daca nimeni nu le pune in cap ca apartin unei etnii nimic nu-i desparte in activitatile lor.
S-a incetatenit instigarea si manipularea. Din pacate si impotriva romanilor s-a dezvoltat o campanie de alungul Europei provocata de elementele infractionale provenite din randurile imigrantilor.
In Roma s-au aciuat zeci de tabere de rromi, in Londra si in Barcelona hotii romani sunt performanti in talharii. Exemplele pot fi intalnite si in randul altor etnii.
Nu pledez pentru clementa, pentru toleranta actului infractional.
Pledez pentru eficienta masurilor de combatere a crimei. Nu pentru combaterea unei anume etnii.
Ar trebui sa existe legi, reglementari si aplicabilitatea acestora. Este bine stiut ca in S.U.A. traiesc milioane de imigranti ilegali. Majoritatea muncesc si nu se abat de la litera legii. Ilegali sau legali in cazul unei infractiuni sunt aspru pedepsiti, chiar deportati.
As fi curios daca s-a facut o statistica cu referire la procentajul infractional din cadrul comunitatilor romane din diaspora.
Glumele grosolane din televiziunea franceza la adresa romanilor, filmul-reportaj britanic Vin Romanii si atatea altele trec cu usurinta peste miile de romani onesti, de buni angajati fie intelectuali, fie muncitori obisnuiti.
As puncta in primul rand cauza exodului de emigratie pe de o parte si lipsa de eficienta a fortelor de ordine din tarile gazda, cu mici exceptii.
Daca Europa unita da dreptul la libera circulatie si profita de cadrele calificate (si mai putin platite) vine cu programe sarace in a isca un cadru multicultural, de globalizare (termen la moda).
Revin la rememorarea de trista amintire a conflictului interetnic din Tg Mures si ma intreb cui a servit scena beligeranta.
Intr-un voiaj in tren, spre Budapesta, un oras minunat de care ma leaga amintiri unice, imediat dupa trecerea frontierei de la Curtici, un vames ungur, burtos si cu miscari de paznic de inchisoare racnea la pasageri. In compartientul meu aveam o sticla de apa minerala pe masuta de la fereastra.  A cerut sa deschidem bagajele. Inainte sa-mi vada documentul de voiaj tipa si vocifera aratand catre sticla de apa minerala:
-Palinka, palinka !
Am ramas stupefiat si nu prea am inteles ce voia el sa spuna. A luat sticla si voia sa o verse. I am prins mana si am tipat si eu in engleza. I am pus pasaportul canadian in fata ochilor. Si i-am aratat prin onomatopee sa miroase sticla inainte sa o goleasca de continut.
S-au adunat pasagerii pe culoare. Unii si-au scos aparatele de fotografiat. Intre timp un alt vames a intervenit. Vorbea germana. I am explicat ca sunt cetatean canadian si la Budapesta ma voi opri la ambasada sau consulatul Canadei. Cel de al doilea vames l-a impins pe primul si s-au departat.
Intelegeam indeajuns limba maghiara incat sa receptez invectivele la adresa romanilor vociferate de catre vamesul furios.
Incidentul m-a deranjat. Nu stiu daca era normal sa-mi induca un sentiment de ura impotriva tuturor ungurilor. Nu m-a impiedicat sa pastrez relatii minunate cu prietenii mei maghiari. Doar ca la urmatoarea trecere prin punctul de frontiera sa pun o eticheta pe apa minerala- NEM Palinka !

                                                                





No comments:

Happy Thanksgiving Day!

  Happy Thanksgiving Day!   Autumn's gold flows into the ocean, people welcome the last light before the snow. Peace and joy, the fire r...